۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۳۰

نویسندگان کودک ونوجوان با شبکه‌های اجتماعی بیگانه‌اند

نویسندگان کودک ونوجوان با شبکه‌های اجتماعی بیگانه‌اند

فضای مجازی تاثیر گذار در ادبیات کودک وجود ندارد و اگر چه والدین به این فضا نزدیک و در فضای مجازی وارد شده‌اند اما نویسندگان ما با این فضا بیگانه‌اند و ضرورت آن را اصلاً احساس نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شیخ الاسلامی  در نشست«جریان سازی کتاب کودک ونوجوان درفضای مجازی»که امروز 15 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه تهران برگزار شد با بیان این مطلب گفت: امروز شبکه های مجازی برای همه پدر و مادرها شناخته شده است اما نویسنده کودک ما با این دنیا لینک نشده و از امکانات آن برای ارتباط با مخاطب بهره نمیfرد.

این نویسنده و پژهشگر ادبی تاکید کرد: در مورد ادبیات کودک دو مساله وجود دارد. گروهی از ما تصور می کنیم که کودک لوح سفیدی است که می تواند توسط ما پر شود. گروه دیگری هم هستند که فکر می کنند به سبب اینکه پول  در اختیار آنهاست پس آنها هستند که می توانند در مورد کتاب کودک و انتخاب کودک تصمیم بگیرند.‌ نتیجه این وضعیت این است که سرمایه های اجتماعی در ادبیات کودک با سرمایه های اجتماعی در کودکان، متفاوت و یا حتی مغایر می شود.

حدیث لزرغلامی نویسنده و شاعرکودک و نوجوان  دراین نشست اظهارداشت :مشکل ما قطع ارتباط نویسنده با مخاطب و خانواده ها است. اهالی ادبیات کودک و نوجوان از اصل و ریشه با فضای مجازی بیگانه اند و  نمی‌توانند در این زمینه موجی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: من مشکل را ساختاری می‌دانم. در گذشته شبکه‌های اجتماعی این قدر گل نکرده بودند اما در حال حاضر ادبیات کودک ما به نسبت جامعه و مخاطب آن عقب مانده  است که این عقب افتادگی در فضای مجازی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

این شاعر کودکان ونوجونان تصریح کرد:ما فضای مجازی فعال و تاثیر گذار در زمینه ادبیات کودک نداریم. اگر چه والدین نمی‌خواهند از این فضا فاصله بگیرند و در فضای مجازی وارد شده‌اند اما نویسندگان ما نسبت به این فضا بیگانه هستند و ضرورت آن را اصلاً احساس نمی‌کنند.

حسین نوروزی نویسنده و روزنامه نگار هم در این نشست گفت: نویسندگان ما باید در فضای مجازی درباره کودکان و کتاب‌های آنان صحبت کنند. اما این نویسندگان در فضای مجازی در پشت نقابی غیر واقعی پنهان می‌شوند و حاضر به پذیرش قواعد دنیای مجازی نیستند.
 

 

کد خبر 2285646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha